"Intelligentsia", educação e desenvolvimento

Autores

  • Célio Nogueira da Gama UREMG

Palavras-chave:

educação socialização, intelligentsia colonial, transformações estruturais, estratificação social, estrutura educacional

Resumo

In this article the author considers education as one of the spheres of the society wich reflets the ideology developed by the "intelligentsia". Considering specifically the Brazillian case the author points out from a historical perspective how the national "in-
telligentsia" uses education as a barrier to socio-economic developraent.

Referências

AZEVEDO, Fernando, A. Cultura Brasileira. 4.2 ed. São Paulo, Edições Melhoramentos, 1964, p. 535.

Referenciado não informado, A Reconstrução Educacional no Brasil. São Paulo Cia. Editora Nacional, 1932, p.113-117.

CALOGERAS, J. Pandiá. Os Jesuítas e o Ensino. Rio de Janeiro, Imprensa Nacional, 1911, cap. V. p. 53.

MANNHEIM, Karl. Ideologia y Utopia. Buenos Aires, Ed. Aquilar, 1963, p. 59.

RODRIGUES, Milton da Silva. Educação Comparada, in Azevedo, Fernando, Op. cit., p. 643.

SERGIO, Antônio. Ensaios. Lisboa, Seara Nova, (s.d.), p. 23.

SODRE, Nelson Werneck. História da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira, 1963, p. 33.

WIRTH, Louis. In Prefacio a MANNHEIM, Karl. op. cit.

Downloads

Publicado

2025-01-21

Como Citar

Nogueira da Gama, C. (2025). "Intelligentsia", educação e desenvolvimento . Revista Ceres, 15(84), 55–70. Recuperado de https://ojs.ceres.ufv.br/ceres/article/view/6521

Edição

Seção

ARTICLE

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)