"Intelligentsia", educação e desenvolvimento

Authors

  • Célio Nogueira da Gama UREMG

Keywords:

educação socialização, intelligentsia colonial, transformações estruturais, estratificação social, estrutura educacional

Abstract

In this article the author considers education as one of the spheres of the society wich reflets the ideology developed by the "intelligentsia". Considering specifically the Brazillian case the author points out from a historical perspective how the national "in-
telligentsia" uses education as a barrier to socio-economic developraent.

References

AZEVEDO, Fernando, A. Cultura Brasileira. 4.2 ed. São Paulo, Edições Melhoramentos, 1964, p. 535.

Referenciado não informado, A Reconstrução Educacional no Brasil. São Paulo Cia. Editora Nacional, 1932, p.113-117.

CALOGERAS, J. Pandiá. Os Jesuítas e o Ensino. Rio de Janeiro, Imprensa Nacional, 1911, cap. V. p. 53.

MANNHEIM, Karl. Ideologia y Utopia. Buenos Aires, Ed. Aquilar, 1963, p. 59.

RODRIGUES, Milton da Silva. Educação Comparada, in Azevedo, Fernando, Op. cit., p. 643.

SERGIO, Antônio. Ensaios. Lisboa, Seara Nova, (s.d.), p. 23.

SODRE, Nelson Werneck. História da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira, 1963, p. 33.

WIRTH, Louis. In Prefacio a MANNHEIM, Karl. op. cit.

Downloads

Published

2025-01-21

How to Cite

Nogueira da Gama, C. (2025). "Intelligentsia", educação e desenvolvimento . Revista Ceres, 15(84), 55–70. Retrieved from https://ojs.ceres.ufv.br/ceres/article/view/6521

Issue

Section

ARTICLE