"Intelligentsia", educação e desenvolvimento

Autores/as

  • Célio Nogueira da Gama UREMG

Palabras clave:

educação socialização, intelligentsia colonial, transformações estruturais, estratificação social, estrutura educacional

Resumen

In this article the author considers education as one of the spheres of the society wich reflets the ideology developed by the "intelligentsia". Considering specifically the Brazillian case the author points out from a historical perspective how the national "in-
telligentsia" uses education as a barrier to socio-economic developraent.

Citas

AZEVEDO, Fernando, A. Cultura Brasileira. 4.2 ed. São Paulo, Edições Melhoramentos, 1964, p. 535.

Referenciado não informado, A Reconstrução Educacional no Brasil. São Paulo Cia. Editora Nacional, 1932, p.113-117.

CALOGERAS, J. Pandiá. Os Jesuítas e o Ensino. Rio de Janeiro, Imprensa Nacional, 1911, cap. V. p. 53.

MANNHEIM, Karl. Ideologia y Utopia. Buenos Aires, Ed. Aquilar, 1963, p. 59.

RODRIGUES, Milton da Silva. Educação Comparada, in Azevedo, Fernando, Op. cit., p. 643.

SERGIO, Antônio. Ensaios. Lisboa, Seara Nova, (s.d.), p. 23.

SODRE, Nelson Werneck. História da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira, 1963, p. 33.

WIRTH, Louis. In Prefacio a MANNHEIM, Karl. op. cit.

Descargas

Publicado

2025-01-21

Cómo citar

Nogueira da Gama, C. (2025). "Intelligentsia", educação e desenvolvimento . Revista Ceres, 15(84), 55–70. Recuperado a partir de https://ojs.ceres.ufv.br/ceres/article/view/6521

Número

Sección

ARTICLE